BÁROC, Ă
(‹ fr.) adj.
Stil ~ (și substantivat, n.) = stil
artistic care s-a dezvoltat în Europa în țările catolice, ca
artă a Contrareformei, în sec. 16, 17 și 18. Caracterele principale în
arhitectură au fost: gustul pentru colosal și grandios, frecventa folosire a liniei curbe, exuberanța decorației. A apărut întîi în Italia (L. Bernini, F. Borromini, P. da Cortona), s-a răspîndit apoi în Germania (frații Asam, J.L. von Hildebrandt, B. Neumann, J. Fischer von Erlach); în Spania capătă aspectul unei
arte naționale (stilul churrigueresc), formă sub care a fost ulterior introdus în
America Latină. Sculptura se caracterizează prin compoziția cu multe axe, prin dinamismul formelor (L. Bernini, B. Permoser, H. de Keyser, P. Puget, A. Cano). În pictură, apar schema compoziției în diagonală sau vîrtej, efectele perspectivale (racursi, , trompe l’oeil) și de clarobscur puternice, cultivîndu-se cu precădere temele grandilocvente și o expresivitate uneori teatrală a gesticii (Rubens, Tiepolo, Guido Reni, Magnasco, Ribera, Zurbarrán, Murillo). În
arhitectura Țărilor
Române,
b. apare în Moldova sec. 17. Insinuat în decorația unor monumente de epocă brîncovenească, stilul
b. nu va afecta în mod evident expresia
arhitecturii din Țara
Românească, în schimb, în varianta constantinopolitană, va influența plastica monumentală din Moldova sec. 18. Transilvania a cunoscut în sec. 18 o puternică afirmare a
artelor plastice de stil
b. În pictură, el nu a pătruns decît în anume elemente de recuzită decorativă. Sculptura de stil
b., ca și pictura, are în Țările
Române o prezență discontinuă. În Țara
Românească, epoca brîncovenească și sec. 18 manifestă o evidentă atracție pentru repertoriul înflorit al acestui stil, dar adaptîndu-l unei ordonanțe mai clare. Dintre
artele decorative și aplicate, cel mai mult a suportat influența stilului
b. argintăria. În
literatură, stilul
b. se manifestă printr-o viziune antitetică asupra lumii (viață și moarte, timp și eternitate, aparență și iluzie), prin instabilitate, patetism, extravaganță și neliniște; aduce o intrigă diversificată și complicată, cu un stil dilatat, ornamentat excesiv, cu metafore surprinzătoare. Fixat în genere între sfîrșitul sec. 16 și prima jumătate a sec. 18, se regăsește într-o serie de curente (eufuism, gongorism, conceptism, culteranism, marinism, rococo) la poeții metafizici, în opera lui Lope de Vega, Torquato Tasso, Garcilaso de la Vega, Fernando de Hererra, Góngora y Argote ș.a.
În muzică,
b. este considerat ca o perioadă intermediară între Renaștere și clasicism. Începe prin afirmarea
monodiei acompaniate, în special în operele lui Monteverdi, atingînd punctul culminant în creația instrumentală și vocală a lui J.S.
Bach . ♦ P. ext. Stil
literar încărcat, retoric, excesiv ornamentat.